onsdag den 19. september 2012

Hyldebærsuppe (opskrift)





Hyldebærsuppe hører sig til i vores lille hjem om efteråret. Jeg elsker, når man kan hente naturen ind og bruge den i madlavningen. Og så er hyldebær fyldt med vitaminer, og det siges jo at bærrene virker godt imod forkølelse og influenza (men spis dem endelig ikke rå, det kan give en maveforgiftning). Den anden dag havde jeg min lille hjælper med ude og plukke, bærrene kom i fryseren indtil jeg i går havde tid til at lave suppen. Her kommer min version af en hyldebærsuppe.

Hyldebærsuppe på slump:

8-10 klaser hyldebær (lidt varierende i størrelse)
9 dl. vand
3 æbler skåret i tern
1,5 dl. sukker
Kartoffelmel

Hyldebærrene pilles af stilkene med en gaffel og skylles for urenheder. Bær, vand, halvdelen af æblerne og sukker bringes i kog, og koges i 20 min eller til æblestykker og bær er godt udkogte. Suppen sies i en skål, så bær og æblestykker fjernes. Suppen kommes igen i gryden sammen med den sidste halvdel af æbleternene.  Den koges til æblerne er godt møre. Herefter jævner jeg suppen med en lille smule kartoffelmelblanding (lidt kartoffelmel i en meljævner sammen med vand der er rystet godt sammen) indtil den har den ønskede konsistens.
Færdig finito nu har man en lækker og nærende suppe. 

Vi plejer at få den som dessert eller som hyggemad en kølig eftermiddag. Yderligere plukker jeg gerne en pose og putter i fryseren til en kold vinterdag.

4 kommentarer:

  1. Det er nemlig bare lækkert. Jeg elsker især hyldebærsaft og håber på at få plukket mig en spandfuld bær her i eftermiddag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Saft har jeg endnu tilgode at prøve, det kunne være man skulle nå at plukke lidt flere :-)

      Slet
  2. Jeg så også en masse gode klaser forleden, men havde ingen pose med - det havde jeg måske heller ikke behøvet, troede der skulle rigtig mange til for at det kunne blive til noget. Tak for opskriften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes ikke der behøves så mange, smagen trænger godt igennem når de bliver godt kogt ud :-)

      Slet