mandag den 7. januar 2013

Norske forfattere

Mens jeg venter på universitetet frigiver mine eksamensspørgsmål kommer der lige to boganbefalinger. Det er ikke det jeg har gjort mest i her på bloggen, men da litteratur fylder en del i mit liv på grund af studiet, prøver jeg nu at komme med lidt litteraturinspiration.
Min forestående eksamen er i skandinaviske studier, og jeg har af den grund læst meget norsk og svensk litteratur det sidste semester. Jeg vil fremhæve to norske forfattere, Hanne Ørstavik  og Karl Ove Knausgård. 
Præsten af Hanne Ørstavik handler om en ung kvindelig præst i Nordnorge som kæmper med en masse eksistentielle spørgsmål ikke kun om tro men også livet generelt. Også hendes forhold til andre mennesker er i fokus og hendes manglende handling i sociale forhold. Sproget i bogen er jeg meget betaget af, det er meget flydende, næsten til tider syngende. Der er ingen inddeling i kapitler og historien svinger rundt i forskellige tider. Hvis du er til bøger med dybere mening, og hvor du får mere end blot underholdning, så kan jeg varmt anbefale at læse den.
Karl Ove Knausgård er der måske flere der kender. Hans bøger Min kamp bind 1-6 har fået meget opmærksomhed også her i Danmark. Og det er med god grund. Bøgerne bevæger sig mellem skønlitteratur og selvbiografi, og har skabt meget debat om hvad der er virkelighed og fiktion. Jeg er selv kun i gang med bind 1 (jeg læser ret meget på studiet, så når ikke altid at læse en masse ekstra), men alligevel tør jeg godt anbefale bøgerne. Hovedpersonen er Karl Ove selv og personerne i bøgerne er også virkelige personer, det kan virke grænseoverskridende, sådan som han åbner op for sit eget liv. Men man bliver fascineret af det på en anden måde end hvis man læser en selvbiografi. Og lad dig ikke snyde af titlen Min kamp, den afskrækkende nemlig mig lidt, men den er vist mest af alt ment som en provokation.

Det var lidt anbefalinger fra mig. Falder det i god jord? For jeg kommer gerne med flere hen af vejen.

6 kommentarer:

  1. Har hørt meget godt om Min kamp, så måske man burde kaste sig ud i det... Dejligt med anbefalinger :-)

    SvarSlet
  2. Ja! Det falder helt bestemt i god jord Marie... Blive endelig ved med det - du er jo litteraturkender, så det er fedt at få lidt inspiration. Jeg har læst "Min kamp" - og synes den var ret grænseoverskridende, som du også skriver. Man man bliver alligevel fascineret.

    SvarSlet
  3. Hej Marie,
    Det ville være skønt med flere anbefalinger af gode bøger! Nu ved jeg da hvilke nye bøger, jeg skal kaste mig over:o)
    Vh en trofast læser...

    SvarSlet
  4. Det er altid godt med litteraturanbefalinger :-) Jeg er selv dansk/engelsk studerende, så det falder bestemt i god jord. Knausgård har jeg lige haft på et kursus, men nåede ikke at læse bogen da jeg skrev eksamensopgave samtidigt, men jeg var drønærgerlig over det da jeg havde time om bogen, det virker som om jeg har nået at se frem til :-)

    SvarSlet
  5. den der min kamp lyder lige som noget for mig tror vist jeg er nød til at tage mig tid til at læse dem

    SvarSlet
  6. Dejligt i kunne bruge bøgerne som inspiration. Jeg kommer gerne med flere hen af vejen. Håber I får læst Min kamp, og synes godt om den :-)

    SvarSlet