torsdag den 20. juni 2013

Humor



"Selvportræt. Sådan her. Sådan her og sure tær og træt. Træt af dumme spørgsmål og dumme svar og træt af livet, gamle knæ og knæsat og søsat og så til søs og søsyge og syg efter kærlighed, syg efter opmærksomhed, træt af opvask og glad over optur og træt af nedtur og kulkælder, vaskekælder, op igen og op op op op op ad bakke ind i en væg, bakke snagvendt, vrangvendt, helt vild i varmen og pludselig helt vildt GLAD. Vild med lidelseshistorier, syg efter kærlighed, ærlighed, syg af at halse efter andet og mere, træt af alt det bøvl, træt af at omgås sig selv som med en mistænkt, skepsis, nemesis, nemlig, hemmelig, lykkelig, mere eller mindre ulykkelig, nej, jeg er slet slet ikke træt af livet bare trist. Indimellem i hvert fald, indimellem kan jeg blive trist, bare jeg ser ud på havet. Har du prøvet heroin, jeg har ikke." - Lone Hørslev, første afsnit af "Man kan ikke få en anden til at male sit selvportræt"

Noget litteratur er sjovere at læse end andet på studiet, jeg  er faldet for Lone Hørslevs komiske identitetsdigtning. Afsnittet her er blot starten på en virkelig humoristisk måde at beskrive hvad jeg tror er de fleste kvinders liv og tanker. Du kan læse resten af "Man kan ikke få en anden til at male sit selvportræt" i hendes digtsamling Lige mig fra 2007. - Og husk at læse det hurtigt, det gør oplevelsen fuldendt ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar