fredag den 23. november 2012

HAY og Hello Kitty - lidt om julegaver

Jeg har gjort mig nogle tanker omkring julegaver, det er nemlig første gang Alberte selv kommer med nogle ønsker til sin ønskeseddel. De fleste ønsker har vi forældre skrevet på, og påvirker derfor meget hvad hun får. Men det er så i forbindelse med hendes egne ønsker jeg har gjort mig nogle tanker. For et af dem er en stor Hello Kitty krammebamse hun har set i Fætter BR. Jeg har altid gået mere eller mindre uden om den kat, både når det kommer til legetøj og tøj. Og jeg har indtryk af at jeg ikke er den eneste. Alberte har nogle små ting, som hårspænder med det, og det er jeg ligeglad med, men en stor krammebamse til værelset, har jeg bevidst valgt hun ikke skal have. Allermest fordi det er overeksponeret og knap så pænt. Men nu når hun selv vil have det skal på ønskesedlen, og også siger til mig "Mor jeg ønsker mig altså en trøje som Mathildes med Hello Kitty på", så synes jeg hun selv skal have lov til at bestemme lidt. Og da jeg så kom til at se på min egen ønskeseddel, hvor der bl.a. står ting fra HAY, så tænker jeg lidt; er det ikke same same? Er det ikke også noget som alle vi mødre har - eller gerne vil have. Vi falder jo også ind i et slags fællesskab, hvor vi alle har nogle af de samme ting, det kunne f.eks. også være Kähler keramik. Så nu får pigen lov til at ønske sig en stor grim Hello Kitty krammebamse og jeg får lov at ønske mig HAY.

Billedet har intet med teksten at gøre. Bare et lille "fyldebillede" fra Albertes værelse.

12 kommentarer:

  1. Åh jeg hader også den kat. I min mødregruppe går hun under navnet Hell Kitty. Der er kun 1 mor der er vild med hende ha ha:-)

    SvarSlet
  2. Jo- det er same same! Og jeg tænker alt med måde- både Hello Kitty og Hay ;-)

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Med undtagelse af et sæt nattøj med Thomas Tog så er jeg også bevidst gået uden om disneyprint og superhelte..(og småfolk.. og alt der er meget spraglet) fordi jeg falder for noget andet, mere neutralt og han er ligeglad. MEN hvis hans højeste ønske er noget med spiderman så skal det bestemt på ønskesedlen. (dermed ikke sagt, at jeg glæder mig til spiderman-sneakers med lysshow i sålen :D) Jeg er helt enig med dig, der skal være plads til lidt "selvstændighed", hvis man kan sige sådan :)

      Slet
  4. Av... Du rammer et ømt punkt der!
    Herhjemme går pelsdyret under navnet "Den forpulede kat" og jeg ønsker også, at den kommer mindst muligt ind i vores hjem. Heldigvis har datteren heller ikke stirret sig blind på den - endnu! ...for jeg er sikker på, at det desværre nok er et spørgsmål om tid, og så er jeg nok, ligesom dig, også nødt til at bøje mig i støvet :-)

    SvarSlet
  5. Jeg har haft de samme overvejelser, da Sofia var mindre. Alt med måde og så længe det er et inderligt ønske fra barnet selv og ikke os forældre der mener de absolut skal have et Disney prinsesseværelse eller noget helt tredje, så syntes jeg det er okay.

    Jeg prøvet altid at vægte de ønsker der kommer, for at se hvilke ønsket der er ægte ønsker og hvilke der bare er et hurtigt kryds i kataloget. Knus

    SvarSlet
  6. Der kommer et tidspunkt, hvor man bare må erkende at Hello Kitty er pigernes største hit - og selvfølgelig skal hun have det...selvom det gudfader er grimt, så er der nemlig en chance for, at hun vokser fra det igen :D

    SvarSlet
  7. Her hjemme har vi intet af drenge pendanterne til hello kitty. Men da jeg har en dreng der er meget glad for biler og tog så skal det nok komme.
    For den dag han selv aktivt ønsker sig det, så vil jeg selvfølgelig glæde ham, selv om jeg hader de produkter.
    Det er jo heller ikke sådan at jeg kan sige mig fri for fx. Mærkevarer produkter, indtil nu er det jo bare de mærker jeg kan lide, som småfolk æbler, katvig striber og molo stjerner altsammen ting jeg har haft et behov for!
    Men jeg vil nok prøve at begrænse antallet af ting og blinkende cars sko og sådanne ting flytter altså bare aldrig ind herhjemme!

    SvarSlet
  8. Vi har helt det samme dilemma herhjemme. Jeg havde også en naiv tro på, at jeg kunne holde sådan noget som Hello Kitty på afstand, men i skrivende stund sidder min store datter med netop denne store kramme Hello Kitty i favnen og den bragte stor lykke da hun fik den af min søster. Lidt Hello Kitty har fundet sin plads i vores hjem, som regel i form af gaver, men alt med måde :)

    SvarSlet
  9. Jeg undgår det også så vidt det er muligt. Men jeg er alligevel gået med til lidt bamser og legetøj, for jeg synes også man skal ligge det lidt fra sig som forældre. Det er jo det min datter bliver allermest glad for. Hun har den store HK bamse og hun eeeeelsker den. Hvad angår tøj og sko med den berømte kat, holder jeg mig til nattøj pg gymnastiktøj og så hellere ikke længere. Så vi har indgået kompromis. Man kan dog få noget rigtig fedt HK duplo LEGO. Det er faktisk godt

    SvarSlet
  10. Nok er Hello Kitty grimt meeen bare vent til hun kommer som 15årig og ønskesedlen er fyldt med sort og pigting Abby Sciuto style, så ønsker du dig tilbage til Hello Kitty og lignende overeksponerede rædsels fænomener ;)

    Ej det gas kan godt følge dig men omvendt så kunne det være værre og som du skriver er vi mødre jo ik anderledes!

    SvarSlet
  11. Tak for alle jeres kommentarer, jeg er lidt sen til at lægge et svar, men det er fedt at høre jeres meninger. Og jeg kan fornemme de fleste har det som mig. Hello Kitty står fortsat på ønskesedlen her til jul (og det gør HAY også ;), meeen der går nok lidt tid inden jeg giver mig med tøj med katten på. Og ja jeg er overbevist om at der kommer mange værre konflikter i fremtiden, teenageårene bliver sikkert de værste. Men indtil da tager vi de små dilemmaer et af gangen ;-)

    SvarSlet