søndag den 4. november 2012

Madmode og tanker om det selvforsynende

I går var jeg som så mange andre med til at fejre Karoline Køkkens 50 års fødselsdag. Først vil jeg lige sige at dette ikke som sådan er et sponsoreret indlæg, det er ikke et krav, at jeg skriver noget, men en del af arrangementet har været med til at skabe debat i mit hoved, og derfor har jeg også lyst til at dele det (og muligvis skabe stof til eftertanke hos andre). Arla havde inviteret en fremtidsforsker til at holde et oplæg om mad og modetendenserne inden for mad. Om at mad ikke blot er energi til kroppen, men det samtidig sender mange signalværdier hvad vi spiser. Tag blot de fine billeder der pryder blogs og på instagram, sirlig anrettet og ofte med de rigtige mærker. Mad bliver på mange måder et fashionstatement som andre modeaccesories. Det er ligesom ikke så hipt med billig mælk fra Netto frem for en dyr mælk i fin og sjov emballage. Når det er et spørgsmål om økologi eller danske varer, kan jeg personligt godt forstå man gerne vil give en højere pris. Men ved andre produkter, hvor indholdet måske (måske ikke) er det samme hvorfor så betale mere? Hvad giver det rent personligt, at man har en dyr te til at stå på hylden fremfor en udemærket te fra et mere almindeligt mærke. Er man smart af den grund? 
En anden del af oplægget i går handlede om tendensen til at gå tilbage til at være selvforsynende. Det er in at forsyne sig selv med mad af egne råvarer, syltning, hjemmestrik og hjemmelavede legetøj. Og denne kategori hører jeg bestemt selv under. For mig bliver det et modspil til det materialistiske, jeg har et stort ønske om at vise min datter, at vi godt kan lave mange ting selv, og marmeladen altså bare er bedst, når vi selv har plukket bærrene og lavet den. Når jeg ser Bonderøven, er jeg da også kun et stenkast (og økonomiske begrænsninger og ønsker om karriere og og og) fra at hive stikket ud og flytte på landet. 

Når jeg nævner alle disse ting, og det skaber tanker i mit hoved, er det jo ikke fordi jeg selv er bedre end andre, eller fordi jeg ønsker at tale ned om nogen. Men oplægget var vældig fint, og lidt af mine tanker og spørgsmål havde jeg lyst til at dele. Arrangementet var iøvrigt rigtig fint og lærerigt, og jeg håber der bliver mange flere af den slags.

Jeg håber der er nogen som har læst med, og har lyst til at sætte en kommentar til fænomenet. Videoen jeg har sat ind, blev brugt i går, det er en prisvindende reklamefilm (ikke fra Arla), og den fortæller meget godt hvorfor man får lyst til at gå tilbage til en renere og mere selvforsynende verden. Se den med lyd, den er virkelig fin!

6 kommentarer:

  1. Jeg kunne desværre ikke deltage i går, så det er dejligt med et lille "referat" - tak. :-)

    Den reklame virker! Men datter på 7 har set den (alene) og snakker nu meget om den, både når vi spiser og når vi handler. Den taler virkelig til os alle - og sætter skub i drømmene om mere ægte kvalitetsmad. Ogat dyr burde ha det godt. Vi spiser meget økologisk og vi går op i dyrevelfærd. Jeg drømmer også om bonderøvslivet, men gider det ikke i praksis. Men jeg håber at mad en dag ikke længere behøver at blive betegnet økologisk - det burde bare være MAD som selvfølgelig er økologisk...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne ellers ha' været hyggeligt at møde dig :-)
      Det ville være skønt hvis vi som forbrugere i samlet flok kunne trække madkvaliteten over på noget bedre, at økologi og dyrevelfærd blev normen frem for undtagelsen. Jeg er også vild med den film, det var første gang jeg så den i lørdags, og den talte virkelig til mig.

      Slet
  2. Fdt at det var et godt arrangement i går! Når jeg tænker selvforsynende og hjemmelavet så er det for mig indbegrebet af prestige og hipt - meget mere end at købe dyre/økologiske (mærke)varer. Måske fordi tid er så værdifuldt. Selvom vi prøver at spare herhjemme og penge derfor har stor værdi, så synes jeg næsten tiden er allermest værdifuld.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er faktisk et ret fint synspunkt, og jeg er til en vis grad ret enig med dig. Men alligevel så er chokolade fra f.eks. summerbird også noget der udstråler en vis prestige for mig, nok fordi at jeg er studerende og vi derfor ikke sådan lige får den slags. Jeg er opvokset med at det meste laves fra bunden, og alene af den grund ser jeg det måske ikke helt som værende så hipt som andre - måske :-)

      Slet
  3. Virkelig dejlig film :) Det lyder som et rigtig dejligt arrangement.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var et rigtig fin arrangement Simone, det var første gang jeg så filmen (det er muligt jeg lever i en osteklokke ;) og den tiltalte mig virkelig :-)

      Slet